konora

Alla inlägg under januari 2014

Av Nora - 5 januari 2014 21:42

Mjölner, min första ''ko'' jag skulle få behålla.

Mamma sa när vi köpte honom ''det blir inge kött på honom så du får behålla honom.'' Jag vet vad glad jag var då, jag skulle faktist få behålla honom, rida in honom eller köra! 


Han är född 9 november 2012. Ras: fjällko

När han kom var han ganska skygg, då var det bara att sätta sig hon honom och även butter som vi köpte vid samma tid. När han vart van vid mig börja jag med grimma och senare ut o gå. Första gången han var ute var det snö och jag skulle fotta till en sak i bilden, så jag knöt farst honom runt magen och höll ena handen i grimskafftet och andra i kameran, så sprang han rund mig på gärdet och jag fottade.  

Vid den tiden hade vi blivit mycket bra vänner och det har bara blivit bättre vännskap.

Jag har haft sadel på honom, nu använder jag repgrimma och har även tömkört honom. 

Vi har även testat att bada som han gilla väldigt mycket! Tyvär hade jag ite badkläder så vi kunde inte gå så han kunde simma.

Vi är ute och går en hel del. Vi har testat lite tricks, vi har tränat löst på gårdsplan och även testat att buga.

Jag har mutat honom med Jordgubbs häst godis. Han ÄLSKAR det.


Imorgon kommer moster hitoch då ska han få vagn efter sig för första gången! 


Ett litet collage hur mycket som har hänt under 2013, han har växt så mycket på ett år!

 



Av Nora - 3 januari 2014 22:50

Min lilla tjur kalv född 17 oktober 2013. Han är en blandning mellan rödkulla och fjällko. 

Han är även halv bror till Mjölner. De har samma mamma, vi fick honom av bonden vi köpte mjölner av.

Han är extremt social och vill ha mycket uppmärksamhet!

Han är redan jätte duktig att gå i grimma och jag och en kompis testade att hoppa med honom igår han älska det! 

Att han får springa lös i stallet när jag mockar är nog en av höjdpnkterna på dagen efter som vi inte kan gå varje dag.

Hans framtid är det sammas som mjölners, stanna på gården, bli inkörd och inriden. 


När han inte får nog uppmärksamhet så ser han till att man ska ge honom det! Genom att kanske hoppa upp i kärran när man mockar.

       


Ovido - Quiz & Flashcards